Sabtu, 13 Maret 2010

biografi Harry Potter

Merujuk novel Harry Potter

Harry sangat terkenal di kalangan masyarakat sihir kerana telah mengalahkan Lord Voldemort , seorang ahli sihir jahat yang paling berkuasa dan merupakan watak antagonis utama dalam siri ini, dan semua itu berlaku ketika Harry masih berusia setahun. Harry sangat terkenal di kalangan masyarakat sihir karena telah mengalahkan Lord Voldemort, seorang penyihir jahat yang paling berkuasa dan merupakan tokoh antagonis utama dalam serial ini, dan semua itu terjadi ketika Harry masih berusia setahun. Voldemort telah kehilangan kuasa dn telah kehilangan tubuh walaupun masih terselamat. Voldemort telah kehilangan kuasa dn telah kehilangan tubuh walaupun masih selamat.

James dan Lily Potter telah terbunuh dalam kejadian yang berlaku pada malam Halloween iaitu pada 31 Oktober 1981 ketika cuba melindungi Harry dari serangan Voldemort. James dan Lily Potter telah terbunuh dalam kejadian yang berlaku pada malam Halloween yaitu pada 31 Oktober 1981 ketika mencoba melindungi Harry dari serangan Voldemort. James mati dahulu ketika bertarung di ruang hadapan rumah mereka. James mati sebelumnya ketika bertarung di ruang depan rumah mereka. Lily pula memilih untuk mati ketika melindungi Harry setelah diberi pilihan oleh Voldemort lalu meletakkan sihir kuno pada Harry yang mampu menyelamatkannya. Lily pula memilih untuk mati ketika melindungi Harry setelah diberi pilihan oleh Voldemort lalu meletakkan sihir kuno pada Harry yang mampu menyelamatkannya. Kerana itulah ketika Lord Voldemort cuba untuk membunuh Harry, sumpahan tersebut telah berpatah balik dan mengena Voldemort membuatkan Voldemort tidak mempunyai jasad lagi dan menyelamatkan Harry. Karena itulah ketika Lord Voldemort mencoba untuk membunuh Harry, sumpahan tersebut telah dikembalikan, dan mengena Voldemort membuat Voldemort tidak mempunyai jasad lagi dan menyelamatkan Harry.

Inilah yang menyebabkan Voldemort kehilangan kuasa (tetapi tidak kematiannya) dan pengasingannya dari dunia sihir. Inilah yang menyebabkan Voldemort kehilangan daya (tetapi tidak kematiannya) dan pengasingannya dari dunia sihir. Kejadian tersebut membuatkan Harry terkenal dengan jolokan - "kanak-kanak yang terselamat dari maut" – kerana dia satu-satunya manusia yang terselamat dari sumpahan Avada Kedavra dan menjadi penyebab kepada kejatuhan Voldemort. Kejadian tersebut membuat Harry terkenal dengan jolokan - "anak-anak yang selamat dari maut" - karena dia satu-satunya manusia yang terselamat dari sumpahan Avada Kedavra dan menjadi penyebab kepada kejatuhan Voldemort. Harry mempunyai parut sebagai peninggalan dari kejadian tersebut. Harry mempunyai parut sebagai peninggalan dari kejadian tersebut.

Selain Harry terselamat dari cubaan Voldemort untuk membunuhnya, sehingga buku kelima dia tidak tahu mengapa Voldemort kehilangan kuasanya – tetapi dalam Harry Potter dan Bilik Rahsia , Harry mengesahkannya apabila Tom Riddle menyoalnya, Harry menjawab: Selain Harry selamat dari cobaan Voldemort untuk membunuhnya, sehingga buku kelima dia tidak tahu mengapa Voldemort kehilangan kekuasaannya - tetapi dalam Harry Potter dan Kamar Rahasia, Harry menyebutkannya ketika Tom Riddle menanyai, Harry menjawab:

Tak seorang pun tahu mengapa kamu kehilangan kuasa kamu semasa menyerang saya. Tak seorang pun tahu mengapa kamu kehilangan daya kamu, ketika menyerang saya. Saya sendiri pun tak tahu. Saya sendiri pun tak tahu. Tetapi saya tahu kenapa kamu tidak dapat membunuh saya… Tetapi saya tahu kenapa kamu tidak dapat membunuh saya ...

Selepas kematian ibu bapanya, Harry terpaksa hidup bersama satu-satu keluarganya yang tinggal – adik perempuan ibunya, Petunia Dursley , dan suaminya, Vernon Dursley di sebuah pekan kecil Little Whinging di Surrey, England . Selepas kematian ibu bapanya, Harry terpaksa hidup bersama satu-satu keluarganya yang tinggal - adik perempuan ibunya, Petunia Dursley, dan suaminya, Vernon Dursley di sebuah kota kecil Little Whinging di Surrey, England. Keluarga Dursleys tinggal di nombor empat, Privet Drive dalam rumah yang cantik yang mempunyai empat buah bilik dan selesa. Keluarga Dursleys tinggal di nomor empat, Privet Drive dalam rumah yang cantik yang memiliki empat buah kamar dan nyaman. Walau bagaimanapun, sepuluh tahun pertama Harry di sana, mereka mengabaikan Harry demi anak mereka sendiri Dudley Dursley dan mereka cuba untuk menanggalkan keajaiban diri Harry untuk menjadikannya"normal" dengan mengasingkannya dari dunia sihir dan apa-apa perkaitan dengannya termasuk perkataan "silap mata". Walau bagaimanapun, sepuluh tahun pertama Harry di sana, mereka mengabaikan Harry demi anak mereka sendiri Dudley Dursley dan mereka mencoba untuk menanggalkan keajaiban diri Harry untuk menjadikannya "normal" dengan mengasingkannya dari dunia sihir dan apa-apa terkait dengannya termasuk kata "silap mata".

Perlu diketahui yang Harry adalah berdarah separuh – iaitu, anak kepada Muggle dengan berdarah sihir. Perlu diketahui yang Harry adalah berdarah separuh - yaitu, anak kepada Muggle dengan berdarah sihir. Melalui bapanya, James, Harry adalah keturunan sihir tulen melalui keturunan Potter tetapi ibunya, Lily Evans (kemudian ialah Lily Potter) adalah kelahiran Muggle: ahli sihir yang dilahirkan oleh keluarga bukan sihir. Melalui ayahnya, James, Harry adalah keturunan penyihir murni melalui keturunan Potter tetapi ibunya, Lily Evans (kemudian adalah Lily Potter) adalah kelahiran Muggle: ahli sihir yang dilahirkan oleh keluarga bukan sihir. Maka Harry adalah berdarah separa sihir dan mempengaruhi jalan cerita dalam banyak perkara. Maka Harry adalah berdarah setengah sihir dan mempengaruhi jalan cerita dalam banyak hal.

by : google

2 komentar: